B-roll – jako krótki film reklamowy
W przeszłości filmy kręcono na różnych rolkach/ taśmach filmowych, tak aby montażyści mogli w dowolny sposób sklejać rolki ze sobą, tworząc tym samym produkcję filmową. Rolki nosiły nazwy: ,,A-roll” oraz „B-roll”. Drugi z wymienionych to właśnie ta forma, która obecnie zyskała na wartości i jest coraz częściej wykorzystywana w nowoczesnych filmach reklamowych, które swoim montażem zwracają uwagę odbiorcy.
Jest to jedna z ciekawszych form spotu reklamowego, charakteryzuje się krótką formą, przykuwa uwagę odbiorcy za pomocą charakterystycznych szybkich przejść między ujęciami. Bardzo często podłożona jest do niego muzyka oraz dodatkowe efekty dźwiękowe. Ta forma filmu reklamowego tak mocno zwraca uwagę odbiorcy oraz zapada w pamięć, że odbiorca kojarzy firmę od razu jako pozytywną, a jednocześnie nowoczesną.
Szybkie ujęcia w B-roll pokazują produkt w jego użyciu czy usługę w trakcie realizacji w unikalny sposób.
Decydując się na B-rolla, w wycenie koniecznym i nieodłącznym elementem, na jaki musisz się zdecydować, jest scenariusz. Jest to jedyna forma filmu promocyjnego, która niezaprzeczalnie musi opierać się na scenariuszu. Podczas tworzenia tego typu reklamy, oprócz typowego wywiadu z klientem. Zanim zaczniemy zdjęcia do filmu, musimy mięć niezbędne informacje na temat lokalizacji, gdzie lub na czym mamy pracować. Jakich elementów będzie potrzebować. Aby wszystkie ujęcia razem tworzyły jeden ciągły film.
Scenariusz jest niezbędny, ponieważ w tym rodzaju filmu reklamowego, operatorzy kamer muszą wiedzieć jak zakończyć ruch kamery w jednym ujęciu a by w następnym zacząć od podobnego ruchu w inną stronę.
Nagrywanie reklamy b-roll miesza ze sobą wszystkie możliwe style; nagrywanie z gimbala, z ręki, drona, statywu, a nawet telefonem komórkowym. Każda z tych opcji polega na tym, że jedno ujęcie to wiele prób nagrywania. Czasami nagrywamy nawet więcej materiału do filmu promocyjnego niż potrzeba, wszystko po to, aby móc wybrać najbardziej odpowiednie ujęcie.
Punkt 1, czyli scenariusz, jest nam niezbędny do zaplanowania właśnie scen oraz ruchu kamerą. W tym typie filmu ciężko jest jakiekolwiek ujęcie wyrzucić już po montażu, ponieważ charakterystyczne przejścia muszą się ze sobą łączyć.
Jeśli jedno ujęcie kończy się gwałtownym ruchem kamery w górę, to drugie zaczyna się od gwałtownego ruchu w górę. Nie można tego zmieszać w żaden inny sposób, aby miało to charakter b-rolla.
Do tego, wszystkie ruchy w górę, w dół na boki, są szybkie i dynamiczne tylko po to, aby w postprodukcji były jeszcze bardziej przyśpieszone.
W tym typie spotu reklamowego można używać dynamicznej muzyki, rzadziej lektora oraz głosów aktorów. Natomiast bardzo pożądanym są używanie wsze lich efektów dźwiękowych.
Takie dźwięki nagrywamy podczas filmowania, za pomocą mikrofonów, a później wycinamy odpowiednie dźwięki i podstawiamy pod konkretną scenę. Lub używamy odpowiednich efektów dźwiękowych z banków muzyki. W b-rollu używa się dźwięków takich jak: dźwięk pisaka, dźwięk maszyn czy nawet dźwięk łyżeczki obijającej się o kubek z herbatą.
Ten rodzaj filmu reklamowego jest dynamiczny, szybki i przede wszystkim krótki, od kilkunastu do 30 sekund.
Dzięki jego krótkiej formie będziemy mogli użyć go w social mediach takich jak Instagram, Tiktok czy Facebook.
Widełki cenowe za b-roll wahają się między 1 500 zł a 5 000 zł.
Wszystko będzie zależało od użytych animacji 2D, a nawet animacji 3D, napisów, użytych dźwięków, wynajętych lokalizacji czy aktorów.
Nasi klienci